Alpo Jaakolan veistoksen lahjoitus: taide kuuluu kaikille!

Hannes Mikkolan saatesanat Alpo Jaakolan veistoksen ”Kädet” lahjoittamisen yhteydessä Loimaan Työväentalolle Vasemmistoliiton vappujuhlassa Loimaan torilla 1.5.2017.

Iloista ja aktiivista  Vappua  teille kaikille hyvät loimaalaistoverit ja kaikki muutkin kansalaiset ja  erityisesti Alpo Jaakolan taiteen ystävät!

Minulla on suuri ilo ja kunnia lahjoittaa taitelijaprofessori Alpo Jaakolan puuveistos “Kädet” Loimaan Työnväentalolle, jossa sitä voivat jatkossa ihailla talossa käyvät  ihmiset. En ihan tarkkaan tiedä veistoksen historiaa, mutta se on tehty 1960-luvulla ja  ollut kirjailija/runoilija Juha Mannerkorven omistuksessa. Erään turkulaisen Jaakola-fanin kautta sen olen saanut haltuuni jokin aika sitten. Jo ostaessani tiesin, että tämä teos  täytyy saada laajempaan tietoisuuteen, ja mikäpä parempi paikka sille onkaan kuin työnväentalo, jonka rakentajien, eivät vain  symbolisesti vaan ihan faktisesti, kädet, joita Alpo kuvaa, ovat  nyky-Suomen rakentaneet.

Tässä on mukana myös pikku pätkä kettinkiä (ei kuulu alkuperäiseen tauluun), joka symbolisesti viestittää kaikille meille sitä välillä varsin rajua, uhrejakin vaatinutta taistelua, jonka ansiosta mekin nyt saamme täällä torilla kokoontua vapaasti ja kenenkään kokoontumisvapauttamme häiritsemättä, toivottavasti.

Muuten vasemmistoliiton valtuustoryhmä on jo vuonna 2014 esittänyt patsasta professori Alpo Jaakolalle, asian käsittely on edelleen, ihme kyllä, kesken. Toivottavasti hanke jatkossa etenee aktiivisemmin. Esimerkiksi tämä veistos  3-4 kertaisessa koossa vaikkapa pronssiin valettuna voisi olla hyvä perusta Alpon muistomerkiksi Loimaan torille  ja samalla suihkulähdekin voitaisiin rakentaa patsasta ja toria elävöittämään.

Taide ja yleensä kulttuuri kuuluu meille kaikille ikään, rotuun, sukupuoleen, varallisuus- asemaan katsomatta,  siihen sijoitetut varat tulevat moninkertaisina takaisin todellisen ihmisyyden  ymmärtämisenä.

Paljastetaanpa nyt  tämä veistos, otetaan tämä  suojus pois, niin yleisö voi alkaa taputtaa!  Ja vielä vähän kevennystä; olemme kuulleet, että Oscar-pystejä ja Jussi-patsaita on joskus etsitty juhlien jälkeen löytötavaratoimistoista tai niitä on siivoiltu rikkinäisinä katuojista, onneksi tämä patsas on puusta ja sen verran iso, että ei sitä aivan helpolla mihinkään kapakan narikkaan unohdeta, vaan se varmaankin löytää tiensä välittömästi tämän tilaisuutemme jälkeen  loimaalaisen työväenliikkeen kotiin!

Ja lopuksi  lausutaan John Lennonin “Imaginen” sanat muistukseksi, että  meillä   on vielä toivoa ja halua paremman ihmisyyden puolesta taistella tai koska taistelu on vähän sotainen termi, mieluummin sanoisin, että meillä olisi järkeä, inhimillisyyttä,solidaarisuutta  vaatia hyvää tulevaisuutta myös jälkipolvillemme!  Kiitos ja vielä kerran kiitos!

Hannes Mikkola

Kuvittele (Imagine, säv. ja sanat John Lennon, suom. Taru Sorvari)

Kuvittele ettei ole taivasta
Se on helppoa jos yrität