Loimaa talsii jälkijunassa liikenneratkaisuissaan

Olin tyttären tykönä Huittisissa, jonne tuli sukuun kuuluva kuusivuotias tyttö Nokialta. Häntä kiinnosti Huittisten ainoat liikennevalot ja niin niitä sitten mentiin ihmettelemään. Kiertoliittymiä kun Huittisissa on pian kolme ja vaan yhdet valot, että kiinnostaa se antiikki jo kuusivuotiastakin.

Loimaa elää antiikissa, meillä kävellään liikenne järjestelyissä takaperin. Liikennevalot ovat halvempi toteuttaa, mutta energiaa kuluttavia, joutokäynti päästöjä lisääviä, määräajoin uusittavia, myös ärsyttäviä jatkuvina pysähtelyineen. Sekin vielä kun yöllä lyö punaiset eteen, eikä muuta liikennettä näy, niin siinä sitten vaan istut ja kiroilet koko valo systeemiä.

Totuus on, että liikennevalo on vanhanaikaisuus, joka 50 vuodessa tulee kalliimmaksi kuin kiertoliittymä, joka vuodesta toiseen toimii mitään vaatimatta.

Loimaalla on jo entuudestaan taakkana omanlaisensa maine liikennejärjestelyissä. Onhan yleisesti tiedossa että Loimaa on hukannut 5 miljoonaa turhaan siltaan, mutta edistyksellisiin liikennejärjestelyihin rahaa ei heru.

Kun vielä Myllykylän risteykseen rakennetaan valoratkaisu se olisi neljäs virheratkaisu. Joskin kaikki raitin risteykset on jo vanhanaikaistettu, oppimatta mitään.

Onko sitten niin, että näistä valoista päättävät eivät Loimaata kauempana ole käyneet? Jos niin on, olisi jo syytä tutustua nykymenoon.

Taisto Levo,
​Alastaro