Poliittinen tilannekatsaus 5.1.2020 Riina Heinonen

Loppiaislounas työväentalolla 5.1.2020 klo 13

Hyvät toverit, hienoa kun olette saapuneet tänne vasemmistoliiton kunnallisjärjestön järjestämään loppiaislounas-tapahtumaan.

Viime vuosi oli vaalien vuosi. Keväällä 2019 oli eduskuntavaalit, joissa paikallinen ensikertalainen ehdokkaamme, Maarit Koivisto, pärjäsi hyvin saaden yli 700 ääntä. Eduskuntavaalit ovat aina suuri voimanponnistus pieneltä paikallisyhdistykseltä, mutta tälläkin kerralla talkooporukkamme hoiti homman niin sanotusti haaviin. Kiitos siis Maarit, Anneli, Simo, Raimo, Lauri ja kaikki, jotka olivat enemmän tai vähemmän vaalityössä mukana.

Heti eduskuntavaalien jälkeen oli vielä eurovaalit perään, joissa paikallista ehdokasta ei ollut, mutta turkulaiset nuoret ehdokkaamme, Anna Mäkipää ja Jaakko Lindfors, kävivät työväentalolla keskustelemassa ajankohtaisista asioista. Silloin oli myös Loimaa 50-vuotisjuhlat torilla ja sää suosi mukavasti, oli jopa hellettä 🙂

Kulunut valtuustokausi on ollut suuria muutoksia sisältävä. Ääniharavamme, yli 300 ääntä kuntavaaleissa saanut Eveliina Tyyskänen, muutti kesän alussa pois paikkakunnalta jättäen loimaalaiseen kuntapolitiikkaan ja etenkin vasemmistolaiseen politiikkaan ison loven. Omalta osaltani perin Eveliinalta tärkeän hallituspaikan, ja lisäksi muita luottamustehtäviä kaupungin eri organisaatioissa.

Hallitustyöskentely on ollut vanhan konkarin, Eskon, avustuksella suhteellisen kivutonta päästä mukaan. Kiitos siitä Eskolle 🙂

Esko on rauhallisuudellaan ja vuosien mukanaan tuomalla varmuudella täydellinen vierustoveri hallituksen kokoushuoneessa, kun keskustelut ajoittain voivat olla näin vasemmistolaisten näkökulmasta melko kuumottavat. Tästä esimerkkinä lokakuun hallituksessa päätetyt yt-neuvottelujen aloittamiset. Olemme vasemmistoliitossa olleet järkähtämättömästi niitä vastaan, ja tämän vuoden talousarviossa kaupungin henkilöstöä koskevat 1,5 miljoonan euron säästöt sotivat arvojamme vastaan. Henkilökunnan lomauttamiset, osa-aikaistamiset ja jopa irtisanomiset esim. hoivapalveluista ja koulupuolelta rampauttavat läkisääteiset palvelumme ja niistä saadut säästöt jäävät pieniksi verrattuna kerrannaishaittoihin.

Kaupunginhallituksessa on myös keskusteltu TYKS Loimaan sairaalan akuutin kuntoutusosasto ykkösen sulkemisesta kesäkuun loppuun mennessä. Osastolla on yli 20 potilaspaikkaa ja osaston käyttöaste on ollut koko ajan optimaalinen tarkoittaen sitä, että loimaalaiset erikoissairaanhoidon jatkopaikkaa tarvitsevat potilaat on saatu siirrettyä Tyksistä omaan sairaalaan hoidettaviksi, ja näin ollen Loimaan kaupunki ei ole joutunut maksamaan lainkaan ns. siirtoviivemaksuja muualle.

Mainittakoon, että siirtoviivemaksu tarkoittaa n. Kaksin-tai kolminkertaista hoitopäivämaksua tavanomaiseen n. 350 euroon verrattuna. Osaston sulkemista ei myöskään puolla se, että osastosta maksetaan sairaanhoitopiirille joka tapauksessa vuokraa vuoden loppuun, vaikka osasto suljettaisiinkin jo puolessa välissä vuotta.

Tällä hetkellä käydäänkin neuvotteluja Pöytyän kanssa seutukunnallisen vuodeosaston mahdollisuudesta, jolloin Pöytyä sitoutuisi ostamaan osan osasto ykkösen potilaspaikoista.

Joulukuun valtuustossa nuijittiin päätökseen sivistyspalvelualaa koskeva kouluverkkoselvitys. Olen itse ollut sivistysvaliokunnan jäsenenä vuodesta 2012 ja olen nähnyt, kuinka perehtyneesti, pitkäjänteisesti ja kaikki faktat huomioon ottaen sivistysjohtaja on kouluverkkoasiaa vienyt eteenpäin. Sivistysvaliokunta on erittäin keskusteleva valiokunta yhdeksän jäsenen voimin. Mielestäni kouluverkkoselvitys oli faktatietoihin perustuva, ja pystyin menemään sen taakse myös valtuustossa.

Meillä vasemmistoliiton valtuustoryhmässä on kuitenkin vapaus äänestää oman halunsa mukaan, ryhmäkuria päätöksissä ei ole. Kouluverkkopäätöksestä olen saanut yhteydenottoja nyt tuon joulukuun valtuuston jälkeen, nimenomaan kyläkoulujen puolesta. En nyt tässä koe tarpeelliseksi perustella sen enempää sivistysvaliokunnan ja valtuuston enemmistön päätöstä kouluverkosta, mutta olen kyllä valmis keskustelemaan siitä. Kuitenkin, lähtökohta on se, että kaupungin tehtävä ei ole ylläpitää puolityhjiä koulurakennuksia, vaan tarjota laadukasta ja tasapuolista opetusta kaikille loimaalaisille lapsille ja nuorille.

Viittasin tuossa jo aiemmin tämän vuoden talousarvioon. Viime vuoden tulos oli n. 3,8 milj euroa alijäämäinen. Loppuvuodesta kaupunki otti ylimääräisen 4 milj euron lainan kattaakseen käyttökuluja. Olemme siis tällä hetkellä vakavien asioiden äärellä. Huomionarvoista on se, että joka vuosi palvelujen ostot ovat nousseet, viime vuonna nousu taisi olla 5,8 prosenttia.

Olemmekin vasemmistoliitossa kyseenalaistaneet ja vastustaneet kaupungin palvelujen ulkoistamispäätöksiä. Olemme useasti pyytäneet palvelujen hintavertailuja yksityiseltä versus omana työnä tehtynä mm. hoiva- ja varhaiskasvatuspalveluista sekä kiinteistönhuollosta. Näitä laskelmia emme ole saaneet. Muutkin ryhmät ovat alkaneet huolestua kaupungin ostopalvelujen kovasta noususta, siitä hyvänä esimerkkinä kokoomuksen esittämä vaatimus 500 000 euron säästöistä palvelujen ostoista tälle vuodelle. Tämä kokoomuksen suunnanmuutos olisi huvittavaa, jollei se olisi niin traagista kaupungin talouden kannalta.

Sitten vielä valtakunnan politiikkaa. Olimme valtuutettu Maaritin kanssa Vasemmistoliiton puoluekokouksessa Kuopiossa marraskuussa, jossa Li Andersson valittiin suvereenisti puolueen puheenjohtajaksi ilman vastaehdokasta. Pöhinä Kuopiossa oli hyvä; oli mukava nähdä nuoria aktiivisia vasemmistolaisia nousemassa puoluejohtoon.

Vielä tällainen detalji; puolet vasemmistoliiton jäsenistä on liittynyt puolueeseen vuoden 2011 jälkeen. Puolueemme on siis uusiutuva, nuorekas ja aktiivinen. Mutta, meitä kaikkia, kaikenikäisiä, eri taustoista tulevia vasemmistolaisia tarvitaan! Kiitos ja hyvää uutta vuotta kaikille 🙂