Puhe vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä, Kanta-Loimaan hautausmaa

Hyvät ystävät, arvoisat toverit

Kertoisin teille jos voisin, että jokainen työtätekevä henkilö saa työstään työn vaatimuksista riippumatta sellaisen korvauksen joka hänelle kuuluu. Myöskin työnantajien yksipuolinen määräysvalta on poistunut työelämästä. Tärkeää olisi kertoa teille myös sodan loppumisesta ja rauhan saavuttamisesta maapallollamme. Nämä olisivat tärkeitä ja miellyttäviä sanomia, mutta valitettavasti näin en voi kertoa. Siitä huolimatta vietämme työväen juhlapäivää Vappua ja kannamme punaisia lippuja, panderolleja joissa esitämme vaatimuksiamme.

Naapurimaamme Venäjän hyökkäys Ukrainaan siirsi ajatusmaailmaamme aivan uuteen asentoon sillä asetelma on Euroopassa jännittyneempi kuin ennen. Luulimme kylmän sodan loppuneen, mutta ei olemme vielä jännittyneemmässä tilassa. Olemme kansakuntana olleet yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa auttamassa ja tukemassa Ukrainan kansaa sekä valtiota heidän käydessään sotaa julmaa Venäjää vastaan.

Julkisuudessa eri uutislähteistä olemme voineet lukea mitä Putinilla oli mielessä ennen Suomen Natoon liittymistä. Toivottavasti herra Putin käsittää seuraamukset Suomeen kohdistuvasta sodan aloituksesta. Meidän kaikkien tavoitteena on Suomen ja suomalaisten turvallisuuden ja kansallisen itsenäisyyden, demokratian ja ihmisoikeuksien varmistaminen.

Ukraina on ollut mainio maa viljellä ja tuottaa ruuan alkutuotantoa. Meillä maataloudessa ja ruuan tuotannossa on mennyt jo ennen sotaa heikosti. Hinnat ovat kaupoissa nousseet, mutta mihin ne korotus sentit menevät? Eivät ainakaan maatalouden alkusijoille. Keskusliikkeet tahkoavat hyviä tuloksia ja ne otetaan alkutuottajien rahapussista.

Hyvät toverit, puheeni on karu, mutta täällä muistomerkillä emme voi luopua toivosta. Rakentakaamme parempaa huomista. Jo vuosina 1918, 1939 ja 1945 olemme sen näyttäneet. Uskokaamme tulevaan.

Hyvää Vappua!