Tervehdyspuhe, Työväentalon parketin avajaistanssit

Hyvää Iltapäivää

Pidän katsauksen työväentalon monista kunnostuksista ja talkoista, joia riittää näin isossa kiinteistössä. Työväentalo on rakennettu vuonna 1905. Talo on muuttanut muotoaan matkan varrella 1940-luvulla olevasta kuvasta, joka on ravintolasalin peräseinällä. Kuvista näkee, että ulkoasua on muutettu. Talossa on ollut tulipalo kaksi kertaa. Ensimmäinen tulipalo oli inkeriläisten aikaan 1940-luvun alussa jolloin häädettiin ötököitä. Toinen tulipalo oli vuonna 1948. Silloin tuhoutui vesikatosta osa ja hirsiseinän yläosa. Joenpuoleinen osa talosta paloi pahasti. Siihen aikaan talkooväkeä oli liikkeellä enemmän kuin tänä päivänä. Remontointitöitä riitti tulipalojen jäljiltä paljon.

Alkuperäinen peltivesikatto vaihdettiin tiilikatteeksi todennäköisesti 1940-luvulla. 1950-luvulla oli pulaa varmasti rahasta ja tarvikkeista. 1960-luvulla rakennettiin lisäsiipi urheiluseura Leiskun aktiivien ja kunnallisjärjestön väen talkoilla. 1980-luvulla talon ulkopuoliset seinät korjattiin, sadevesiviemärit, vesijohto- ja jätevesiviemärit uusittiin. Vuonna 1989 talo liitettiin kaukolämpöön. Loimaalla oli kaukolämmitysasia uudehkoa ja talon liittymissopimus numero oli 86. Lisäsiiven alakerta saneerattiin 1990-luvulla kerho- ja kokoustiloksi. Alakerrassa on myös sauna, pesuhuone ja WC-tilat.

Noin 2000-luvun alussa juhlasalin seinäpinnat uusittiin, yläkertaan tehtiin invavessa ja siivouskomero.  2000-luvulla tehtiin myös talon ulkopuolelle terassi ja siihen johtava invaliuska. Vuosina 2009-2010 remontoitiin ravintolasali, keittiö ja eteinen. Hanke oli isotöinen jonka Elykeskus rahoitti. Näihin talkoisiin suurimmaksi osaksi osallistuivat silloin hiljattain eläkkeelle jääneet suurten ikäpolvien ihmiset. Talkoisiin osallistuivat mm. Raimo Kuusisto, Jorma Niemelä, Markku Poskiparta, Teuvo Poskiparta, Hannu Poskiparta, Lauri Tiainen, Toivo Lehtinen, Simo Jalovaara ja Mika Helin. Moni näistä talkoolaisista on poistunut keskuudestamme. Vuonna 2015 saneerattiin pihalla oleva punainen varastorakennus.

Tänä vuonna 2022 tehtiin tähän juhlasaliin uusi parkettilattia. Purkutyö ja pohjavanereiden asennus hoidettiin talkootyönä. Talkoisiin osallistuivat Marja Koskenmäki, Hannu Poskiparta, Esko Lundgren, Olavi Vainio, Ari Kuusisto, Raimo Kuusisto, Pekka Nurmi ja Simo Jalovaara. Varsinaisen parkettiasennuksen hoiti urakoitsija Mikko Kurikka Ruskolta.

Tämän talon ylläpitämiseksi talkootunteja on kertynyt tuhansia. Keittiötöihin, siivouksiin ja rakennustyöihin on osallistunut vuosien varrella suuri joukko talkoolaisia. Myös rahoituksen etsiminen eri hankkeisiin on ollut monivaiheista ja kunnallistoimikunta on etsinyt rahoitusta eri lähteistä. Esitän kunnallisjärjestön puolesta lämpimät kiitokset heille kaikille.