Valtuustoaloite, pyöräilyn edistäminen Loimaalla 29.9.2025

Pyöräilyharrastus ja työmatkapyöräily ovat lisääntyneet, mikä on sekä kansanterveydellisesti että ekologisesti hyvä asia. Lisäksi erityisesti sähköpyörien yleistyminen lisää vapaa-ajan pyöräilyä pidemmällekin kuin ilmeisimmät lyhyehköt työ/koulumatkat. Ei pidä kysyä kuinka moni tällä hetkellä pyöräilee työmatkansa vaan kuinka monelle pyöräily olisi vaihtoehto, mikäli olosuhteet olisivat turvalliset.

Turun seudulla (Kaarina/Raisio/Lieto ym.) On hyvät ja turvalliset kevyenliikenteen väylät pyöräilijöille. Tällaiset väylät kuitenkin puuttuvat tyystin pohjoisemmasta Varsinais-Suomesta. Erityisesti Loimaan Alastarolta Ypäjälle Loimaan keskustan kautta kulkeva n.k. Pikatie on pyöräilijöille varsinainen surman loukku, kyseisellä tiellä on paikoitellen asfaltoitu piennar, lähes olematon, joten pyöräilijän on pystyssä pysyäkseen väistämättä ajettava osittain ajokaistan puolella. Nopeusrajoitus vaihtelee tällä tiellä 40-80 km/h. Piennarta pitäisi ehdottomasti leventää tai ainakin paikoitellen rakentaa kunnollinen kevyen liikenteen väylä.

Toinen vaaran paikka ovat valtatiet, jotka ovat erittäin vilkkaasti liikennöityjä. Kuitenkin erityisesti pohjoisen Varsinais-Suomen alueella ja vaikkapa Loimaan keskustankin alueella on aivan liian harvassa turvallisia paikkoja valtatien ylitykseen (tai alitukseen). Erityisesti tärkeimpiin risteyksiin pitäisi saada turvallisia kevyenliikenteen ylityspaikkoja ja myös valtatien varteen voisi tehdä tiettyjä osuuksia kevyenliikenteen väylää.

Näiden lisäksi useiden teiden asfaltoinnit ovat niin huonossa kunnossa, että pyöräilijä voi joutua vaaratilanteeseen, jollei esimerkiksi muusta liikenteestä johtuen, pysty väistämään asfaltissa olevia railoja ja kuoppia. Tämä on erityinen ongelma mutkaisilla tieosuuksilla, missä autoilijalla ei ole paljoa aikaa pyöräilijän havaitsemiseen pyöräilijän ajaessa ajokaistan puolella. Loimaallakaan läheskään kaikki autoilijat eivät ole kuulleet tieliikennelain säädöksestä, jonka mukaan pyöräilijä on ohitettava aina turvallisen etäisyyden päästä. Turvallinen etäisyys ei ole sellainen etäisyys, että esimerkiksi pyöräilijän lepattava housun lahje viistää auton kylkeä, vaan autoilijan tulisi siirtyä mielellään kokonaan vastaantulevan kaistan puolelle. Lisäksi suuri osa autoilijoista ei tiedä, että lähestyttäessä risteystä kolmion takaa, tulee hänen väistää myös mahdollista pyöräliikennettä.

Sekä Pikatie että valtatiet ovat valtion teitä, joten esimerkiksi Loimaan kaupungin mahdollisuudet lisätä kevyttä liikennettä alueella ovat rajalliset, mutta mielestämme kaupunki ei voi jäädä odottamaan, että kyseisten teiden kevyen liikenteen olosuhteet johtavat onnettomuuksiin vaan pyöräilyn edellytyksiä on lähdettävä parantamaan heti ja systemaattisesti.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Loimaalla laaditaan toimenpideohjelma pyöräilyn edellytysten parantamisesta.