Siperia opettaa meitä Tyksiläisiä

Ennen joulua kirjoitin Turun Sanomien kirjoittajavieraana otsikolla “Seitsemän minuutin jonotus on liikaa”. Nyt tuo juttu kaipaa jatkoa, joka olisi tässä alla. Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomissa 4.2.3017.

Siperia opettaa meitä Tyksiläisiä

On ennenkuulumatonta povata, että potilas ei pääsisi hoitoon hoitotakuun puitteissa. Ennen joulua pähkäilin Turun Sanomissa seitsemän tunnin jonotusta liian pitkänä. Nyt jonon pituudeksi pelätään jo seitsemää kuukautta.

Turun Sanomissa tiistaina 31.1.2017 kerrotaan, että vatsaelinkirurgian osasto on joutunut perumaan kaikki kiireettömät leikkaukset helmikuun loppuun saakka. Miksi? No, jutussa vastataan, että sairaalassa on huutava pula vuodepaikoista. Ei hyvää päivää. Me maallikot olemme tienneet näin käyvän ennen pitkää, mutta päättömiä ratkaisuja on asian esille tuonnista huolimatta ajettu, kuin käärmettä pulloon. Potilaita kerrotaan jo koko tammikuun ajan hoidetun ylipaikoilla. Tämä ei ole päivystysasetuksen tarkoitus.  Eikä tämä syntynyt tilanne ole varsinais-suomalaisen politiikan taidonnäyte. Loimaan sairaalassa on panostettu vatsaelinkirurgiaan ja sitä siellä voitaisiin jatkaa. Piirin uusissa suunnitelmissa puhutaan Loimaan aluesairaalasta “kuntouttavana lähisairaalana”. Se ei meille loimaalaisille riitä, sairaalamme tarvitsee enemmän, samoin koko Varsinais-Suomi.

Pelkkä kuntouttava toiminta ei alueille riitä, vaan aluesairaaloissa on säilytettävä myös niitä erikoissairaanhoidon toimenpiteitä, jotka oikeuttavat käyttämään “sairaala”- nimeä. Tämä on myös kaikkien turunseutulaisten etu. On muistettava, että sosiaali- ja terveysuudistuksen lähtökohtana ovat yhdenvertaiset palvelut, nopea hoitoonpääsy ja lyhyet jonot. Tuo ”nopea hoitoonpääsy” edellyttää aluesairaaloiden hyödyntämistä potilaiden hoidossa. Kenenkään ei tule joutua jonottamaan seitsemää kuukautta.

Loimaalla 1.2.2017
Jarmo Rasi