Valtuustoaloite terveyskeskusmaksujen poistamiseksi

Vasemmistoliiton tärkeimpiä poliittisia tavoitteita on terveyserojen kaventaminen. Se oli alun perin myös sosiaali- ja terveydenhoitouudistuksen tavoite. Terveyskeskusmaksujen poistaminen on yksi merkittävä keino vähentää ihmisten välisiä terveyseroja.

Terveyskeskusmaksut ovat kaikkein raskaimmat pienituloisille ja köyhimmille kansalaisille. Ne ovat todellinen este vähävaraisille ihmisille terveyspalveluiden piiriin hakeutumiselle. On erityisen tärkeää, että hoitoon hakeutuminen ei ole kiinni henkilön tulotasosta. Me Vasemmistoliitossa emme usko, että juuri kukaan hakeutuu terveydenhoitoon aiheetta. Hoitoon hakeutumisen lykkääminen aiheuttaa sekä yksilölle että yhteiskunnalle ongelmia. On kaikkien etu, että hoitoon hakeudutaan ajoissa.

Terveyskeskusmaksu ei ole merkittävä rahoituslähde kunnille. Vain muutama prosentti kustannuksista katetaan maksuilla. Pienituloisten ja pitkäaikaissairaiden palvelumaksujen poistaminen on myös KELA:n tutkimusraportin mukaan rahoitusjärjestelmän tehokkaimpia keinoja vähentää eri arvoisuutta.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää, että Loimaan kaupunki luopuu terveyskeskusmaksusta vuonna 2018.

Loimaalla 30.1.2017
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä