Vastine Kari Nummilan kirjoitukseen

Kari Nummila kirjoitti Loimaan Lehden lukijoilta -palstalla 25.5.2017 punaisten voimien uhasta. Vasemmistoliiton Loimaan kunnallisjärjestö vastasi siihen kirjoituksella, joka julkaistiin lehdessä 27.5.2017.

Kari Nummila (kok.) toi julki mielipiteensä ”punaisista voimista, jotka uhkasivat itsenäisyyttämme” (LL 25.5.) Kirjoitukseensa Nummila oli saanut yllykkeen Eveliina Tyyskäsen (vas.) vappupuheesta. Vasemmistoliiton Loimaan kunnallisjärjestö ottaa mielellään vastaan palautetta ja ajatuksia, mitä vasemmistoliiton toiminta herättää puolueen ulkopuolella. Olisi kuitenkin ollut kohtuullista, että mikäli lähtee kritisoimaan puhetta, sen voisi olla joko kuullut tai edes jälkikäteen lukenut paikallisjärjestömme nettisivuilta, mistä se on helposti löydettävissä kokonaisuudessaan. Asiayhteydestään irrotettuna lainatut lauseet eivät anna puheesta täyttä kuvaa.

Suomen sisällissota oli valtava kansallinen tragedia, joka kumpusi yhteiskunnan eriarvoisuudesta. Samaa eriarvoistumista on havaittavissa yhteiskunnassamme myös tänä päivänä. Jos hyvinvointikuilu maamme hyväosaisten ja huono-osaisten välillä pääsee kasvamaan, on täysin mahdollista, että sama tragedia pääsee toistumaan. Tähän Tyyskänen viittasi puhuessaan historiastamme oppimisesta. Vaikka Suomessa ei tänä päivänä olekaan mitään uuden sisällissodan uhkaa, ei yhteiskuntamme kuitenkaan ole immuuni tällaisen uhan realisoitumiselle mikäli tilanteen annetaan sellaiseksi luisua. Tyyskänen ei myöskään viitannut sisällissodan olevan hyvinvointivaltiomme kivijalka. Pohjoismainen ja niin ollen myös suomalainen hyvinvointivaltio koostuu kahdesta perusosasta: sosiaaliturvasta ja hyvinvointipalveluista. Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ovat olleet puolustamassa vasemmistolaiset poliitikot sukupolvesta toiseen ja heidän työlleen Tyyskänen halusi antaa puheessaan sille kuuluvan arvon. Kirjoituksensa lopuksi Nummila vielä esitti perusteettomia populismisyytöksiä puolueemme puheenjohtajasta. Nuoren, älykkään ja sanavalmiin naisen menestyminen poliittisella urallaan saattaa toki harmittaa, mutta jospa yritettäisiin kuitenkin pysyä totuudessa.

Vasemmistoliiton Loimaan kunnallisjärjestö ry