Noin sote-uutiset

Torstaisin TV2:lta tuleva Ylen paras ohjelma ”Noin viikon uutiset” piristi taas kerran paljastamalla poliittisen jargonin taakse kätkeytyvän tyhjyyden tai jopa tyhmyyden. Saapas nähdä koska hallintoneuvoston jotkut jäsenet vaativat sen lopettamista ja tuovan ruutuun vaihtoehtoisia totuuksia. Olen tästä sote-himmelistä ennenkin mielipiteitä kirjoitellut, mutta kun se vaan on niin, että tämä vuosikymmenen epämääräisin ”uudistus” koko ajan aiheuttaa lisää kysymyksiä, voi sitä taas kommentoida.

Täytyy tunnustaa, että olen itsekin aikamoinen päköpää ainakin ollut, vanhemmiten on mielipiteet tasaantuneet ja ei ota asioita niin vakavasti, kuin mitä tämä nykyinen hallitus tässä sote-asiassa päköttää.  Asiantuntijat  joskus ”tuntevat” asiat varsin tarkoitushakuisesti ja joita lausuntoja sitten poliitikot käyttävät hyväkseen. Nyt kun sote-luonnoksesta asiantuntijat antavat tyrmääviä lausuntoja, tuntuu siltä, että ne hallitus pistää ö-mappiin ja jatkaa päköpäisesti valmisteluaan omalla linjallaan.

Eräs kommentoija sanoi hallituksen esityksen johtavaan kaaokseen, toinen kustannusten karkaavan käsistä, kolmas valinnanvapauskäärmeen toteutumattomuuden varsinkin harvaanasutuilla aluilla jne. Jopa koko operaation suurin virkamiesguru Pöysti (olisko sukua Pasilan poliisiaseman Kyösti Pöystille?) on vihjannut voimaantuloaikataulun muuttamisesta.

Kaikki tämä sekoilu aiheuttaa epävarmuutta kansalaisissa, erityisesti  sosiaali- ja terveydenhoidon piirissä työskentelevien keskuudessa. Miten pystyy itsensä motivoimaan, kun työpaikan olemassaolosta ei ole jatkossa tietoa eikä varmuutta edes varsin lyhyellä tähtäimellä? Suma seisoo. Tilanne on vähän sama kuin yrityksissä, joissa pidetään yhteistoimintalain nimissä irtisanomisarpajaisia pari kertaa vuodessa.

Vastuu  tulevaisuudesta on kaikkien yhteinen asia. Siis, jäitä hattuun hyvät päättäjät, ei ole häpeäksi perua esitystä, joka johtaa taloudelliseen, henkiseen ja poliittiseen kaaokseen ja tuhoon.

Hannes Mikkola

Kirjoitus on julkaistu Loimaan Vasemmistoliiton ehdokkaan Hannes Mikkolan omilla kuntavaalisivuilla 19.3.2017. Tutustu Hanneksen sivuihin!