Kuten Loimaan Lehtikin uutisoi, saatiin Alastaron sotepiste säilymään torjuntavoittona Varhan palveluverkkosuunnitelmissa. Loimaa aluesairaaloineen onkin alueena tietynlaisessa etulyöntiasemassa sotepalveluiden sijoittelusta päätettäessä. Tällä hetkellä suurin huoleni kohdistuukin Pöytyän alueeseen. Vaikka tässä samaisessa puolueiden kompromissina syntyneessä ”torjuntavoitossa” Yläneen ja Kyrön neuvolapalvelut saatiinkin turvattua lähipalveluna on ovat muut pöytyäläisten terveyspalvelut jatkossa pitkälti Riihikosken terveysaseman varassa.
Koko Varhan palveluverkkokeskustelussa on jäänyt liian vähälle huomiolle se, että ei voida vain odottaa palveluiden vain siirtyvän toimipisteestä toiseen ilman mitään uusia panostuksia. Aluevaltuusto on edellyttänyt, että yhtäkään palvelupistettä ei lopeteta ennen kuin korvaava palvelu on käytössä. Riihikosken terveysasema tarvitsee nyt siis resursseja sen tehtävän täyttämiseen mitä palveluverkossa sille suunnitellaan. Pöytyältä on jo suljettu terveyskeskuksen vuodeosasto palveluverkkosuunnitelmien ulkopuolella henkilöstön saatavuussyistä. Miten jatkossa turvataan henkilöstön saatavuus ja sellaiset työskentelyolosuhteet missä ammattilaiset voivat tehdä sen työn mitä asukkaiden terveys vaatii?
Nyt tehtävä palveluverkkoratkaisu tähtää vain vuoteen 2026, jolloin on jälleen edessä uusi kierros palveluverkkouudistusta. Näin ollen alueen päättäjien työ lähipalveluiden puolustajina ei lopu vaan yhä uudestaan voimme joutua käymään samaa taistelua jokaisesta terveyspisteestä, neuvolasta ja hammashoitolasta, mitä nyt käydyissä neuvotteluissa. Jatkuvassa muutoksessa eläminen on kuluttavaa henkilöstölle ja erityisesti hämmentää palveluiden käyttäjiä. Sekä henkilöstö että asiakkaat ansaitsisivat luvan luottaa tulevaan.
Varhalla olisi edelleen parantamisen varaa myös viestinnässä. Tarvittaisiin enemmän kohdennettua viestintää esimerkiksi juuri tietyn alueen ihmisille tai tiettyjen palveluiden käyttäjille. Sote-keskustelua leimaa edelleen ongelmakeskeisyys, mikä on omiaan syömään kansalaisten luottamusta myös palveluita kohtaan, vaikka itseasiassa sote-uudistuksen myötä on monissa palveluissa saatu aikaan parannuksia. Kehittämistyö kohti parempia palveluita kulkee koko ajan uudistuksen taustalla, vaikka suurin huomio kohdistuukin alijäämiin ja palveluverkon supistuksiin. Yksittäisen ihmisen näkökulmasta kaikkein tärkein kysymys on ”mistä minä itse tai läheiseni saa apua sitä tarvitessaan?” ja tähän pitäisi Varhan pystyä vastaamaan.
Tämä aluevaltuutetun kolumni on julkaistu myös Loimaan Lehdessä 17.9.2024