Maksuttoman ehkäisyn valtuustoaloitteen uusiminen

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat esittäneet jo pitkään, että nuorten ehkäisyn tulisi olla maksutonta käyttäjilleen. Silti erittäin harvassa kunnassa Suomessa on tartuttu tähän valtakunnallisen tason linjaukseen. Eräs poikkeus sääntöön on Rauma, missä maksuttomasta ehkäisystä päättämisen jälkeen nuorten tekemien aborttien määrä on kääntynyt laskuun. Vuonna 2011 71 alle 20-vuotiata raumalaista päätyi aborttiin, mutta vuonna 2014 saman päätöksen teki enää 40 nuorta raumalaista. Myös Forssassa nuorilla on mahdollisuus maksuttomaan ehkäisyyn ja aborttien määrä on vähentynyt myös siellä päätöksen myötä vuodesta 2011 alkaen.

Käytännössä maksuton ehkäisy toteutuu Raumalla tarjoamalla nuorille mahdollisuus ilmaisiin e-pillereihin. Kustannus niistä kaupungille on noin 20 000 euroa vuositasolla. Maksuttoman ehkäisyn tarjoaminen tuo Raumalle myös selkeää rahallista säästöä, koska aborttien vähentymisen takia kaupunki on voinut säästää niistä koituvina kustannuksina noin 100 000 euroa. E-pillereiden ohella tarjolla on myös tarvittaessa ilmaisia kondomeita ja näin ollen myös klamydiatartunnat ovat vähentyneet Rauman kaupungissa myös kolmanneksella. Ei-toivottujen raskauksien estäminen ehkäisyllä olisi myös inhimillisesti katsoen erittäin tärkeää.

Maksuttomalla ehkäisyllä Loimaan kaupunki voisi saada säästöjä sekä samalla parannettaisiin nuorten seksuaaliterveyttä ja vähennettäisiin ei-toivottujen raskauksien määrää ja näin ollen inhimillisiä ongelmia. Seksuaalivalistukseen ja –kasvatukseen pitää edelleen panostaa.

Loimaan Vasemmistoliitto uusii aiemmin tehdyn aloitteensa ja esittää, että kaupunki harkitsee uudelleen maksuttoman ehkäisyn tarjoamista alle 20-vuotiaille nuorille e-pillereiden muodossa ja tarjoaa tarvittaessa myös maksuttomia kondomeita nuorille.

Vasemmistoliiton valtuutetut
Loimaalla 13.3.2017