Kunnallisdemokratiasta

Kaupunginvaltuustossa käsiteltiin 13.3.2017 mm. luottamushenkilöorganisaatiota  tulevalle valtuustokaudelle; se myös yksimielisesti hyväksyttiin. Kaupungilla on kuitenkin myös konsernissaan paljon mm. osakeomaisuutta, jonka hallintoa ei päätöksessä käsitelty. Siksi  vasemmistoryhmä teki valtuustoaloitteen, jossa kaupunginhallitusta vaaditaan ”avaamaan” kunnolla nämä omistukset sekä valtuustolle , että tietysti myös loimaalaisille, joiden työstä nämäkin  omaisuudet on kerätty.

​Kaupungin konsernitilinpäätöksessä  on tietysti em. asioista  jonniin verran tietoa, mutta se kyllä hukkuu 200-sivuisen paperinivaskan syövereihin. Siksi näitä kannattaa ja pitää ihan erikseen käsitelllä.

Loimaata tuntuu vaivaavan    päätöksentekotapa, jonka koen  ongelmana; koskee kyllä muitakin kuntia ja valtionhallintoakin.  Kunnallislain tulkinnoilla pyritään kaikki mahdolliset päätökset tekemään virkahenkilöiden yhden totuuden esityksinä kaupunginhallituksessa ja lauta/valiokunnissa.  Mielestäni kaupunginvaltuustossa pitäisi käsitelllä paljon enemmän kaupungin asioita, ei aina välttämättä päätöksinä, vaan keskustelemalla  eri vaihtoehdoista,  joilla voidaan evästää lopullisemman päätöksen tekiljöitä.  Olen ollut mukana parissa valtuustossa ja niissä ei  todellakaan ole aikaa tuhlattu asioiden käsittelyyn, kun niitä ei ole ollutkaan.  Valtuutetut  turhautuvat (erityisesti kaupunginhallituksen ja lauta/valiokuntien ulkopuolella olevat), kun heillä ei ole käytännössä muuta päätettävää kuin talousarvio syksyllä ja tosiasiat mennestä toteava tilinpäätös keväällä/kesällä.

Tietysti nämä tosipäättäjätkin ”turhautuvat”, kun joutuvat kuuntelemaan  varmaan heidän mielestään turhanaikaisia puheenvuoroja asioista, joista he ovat jo kabineteissaan päätökset tehneet; tämä on kuitenkin mielestäni  yksi demokratian säilymisen edellytyksiä; eiköhän ne istumalihakset tällaisenkin prosessin kestä.

Hannes Mikkola

Kirjoittaja on Loimaan Vasemmistoliiton ehdokkaana kuntavaaleissa. Kirjoitus on julkaistu alunperin 23.3.2017 Hannes Mikkolan kuntavaaliehdokas.fi-sivuilla.