Olemme kehityksessä mukana

Jarmo Rasi kirjoittaa Loimaan Lehdessä 30.3.2017 Lukijoilta -palstalla Loimaan aluesairaalan tilanteesta koskien polikliinistä kirurgiaa.

Turun Sanomissa oli viime viikolla kaksi juttua, joissa käsiteltiin Uudenkaupungin ja Loimaan sairaaloiden tilannetta polikliinisen kirurgian osalta. Ensimmäisen jutun johdosta en vielä reagoinut, mutta tämä toinen juttu on TYKS:n sairaalajohtaja Petri Virolaiselta jo “puukon kääntöä” haavassa. Hän tuo jutuissa esille, kuinka Uusikaupunki on Loimaata edellä polikliinisen kirurgian lisäämisessä; “Uudessakaupungissa ollaan toistaiseksi oltu Loimaata innostuneempia poli -palstallkliinisen kirurgian lisäämisestä” Virolainen sanoo Turun Sanomissa perjantaina 24.3.2017. Kysyin asiasta oman sairaalamme koordinoivalta lääkäriltä Ville Faleniukselta:

a) onko näin, että olemme jääneet jostakin jälkeen Uuttakaupunkia?

b) onko meillä jotakin muuta parempaa toimintaa suunniteltuna, vai miksi me olemme “innostumattomampia”?

Sain Ville Faleniukselta seuraavan sisältöisen vastauksen, joka tällä erää taas rauhoittaa ainakin omaa mieltäni.
”Vakka-Suomen sairaalasta loppuva leikkaustoiminta oli helpompi upottaa muihin sairaaloihin, koska volyymit olivat huomattavasti pienempiä. Heillä anestesiaa vaativa kirurgia loppuu perjantaina 31.3.2017 ja heidän oli siis aloitettava tämä POKI-toiminta nyt. Me täällä Loimaan sairaalassa saamme jatkaa vuoden loppuun asti ja ehdimme asiaa vielä suunnitella. Suunnittelutyö on siis jo käynnissä ja toiminta tullee olemaan samankaltaista, kuin se on Uudessakaupungissakin.”

Falenius kertoi Loimaan väen seuraavan myös tarkasti mitä Uudessakaupungissa tapahtuu, ettei samoja mahdollisia virheitä tarvitse sitten tehdä täällä meillä Loimaalla, vaan saamme oppia heidän kantapäiden kautta emmekä omiemme.
– Se mitä tuo lainaus innostuneisuudesta merkitsee, jää minulle hiukan hämäräksi – he ovat edellä, kun heidän oli pakko, totesi Falenius.

Jarmo Rasi