Pää pois pensaasta päättäjät!

Tätä kirjoittaessani en tiedä mitä kaupunginhallitus 8.10. kokouksessaan ohjeistaa eri hallintokunnilleen vuoden 2019 talousarvion “tasapainottamiseksi”. Esityslistan mukaan se aikoo tehdä esityksen vuoden 2019 kunnallisveroprosenteista  jo kokouksessaan 22.10. ja valtuusto päättää sen lopullisesti 29.10. Kaupungilla olisi mahdollisuus tehdä ko. päätös 17.11. asti. Mistä tämä kova kiirus? Vissiin siitä, että kun taas kerran mennään peräselkä edellä puuhun, eli veroprosenttiin ei kosketa, niin voidaan vaatia aikaisempien vuosien tapaan erityisesti hyvinvointivaliokunnan toimialalta  määrärahaleikkauksia. Mielestäni tämä on juuri sitä otsikossa mainittua politiikkaa, jossa yli 90 %:n lakisääteisistä tehtävistä vaaditaan vielä nipistettäväksi   määrärahoja, lyhytnäkoisesti ja täysin keinotekoisesti,  aiheuttaen jatkossa entistä enemmän kuluja ja erityisesti näitä palveluita tarvitseville kuntalaisille (=meille kaikille) lisäongelmia, jotka taas maksavat paljon enemmän kuin näennäinen säästö, puhumattakaan aiheutetusta mielipahasta. Lisätalousarvioissa sitten taas valtuusto joutuu tämän  “kvartaalitalousmentaliteetin”  siunaamaan. Mm. tarkastuslautakunta on toivonut, että veroprosentti ja talousarvio käsitellään samassa kokouksessa eli menot ja tulot yhtäaikaa, silloin nykyinen spekulointi ja epärealistiset väkisinväännöt jäisivät pois.
Kaupunginhallituksen esityslistan mukaan talousarviovalmistelun nykyvaiheessa se on ilman veroprosenttimuutosta 4,4 miljoonaa alijäämäinen; tottakai siellä on erilaisia “toiveiden tynnyri”-määrärahaesityksiä, mutta kun tiedetään, että virkavastuulla olevat henkiöt ovat näitä menoja vuosikausia  arvioineet, niin ei ole uskottavaa, että näistä voi kovinkaan paljon “liisiä” ilman kaupungin palvelujen merkittävää alasajoa. Loimaa 2020-strategian kuntalaiskyselyssä nousi erittäin suureen merkitykseen se, että kuntalaisille on tarjolla  hyvät ja monipuoliset palvelut. Jos me vähänkin kuntalaisia haluamme kuulla, muulloinkin kuin 4 vuoden välein, pitää nämä toiveet ottaa huomioon vaikkapa tarvittaessa veroprosenttia nostamalla. Vaikka kunnan ylijäämäpuskuri on varsin vähäinen, on Loimaan kaupungilla mahdollisuus hetkellisesti (aika on 4 vuotta) ottaa vaikkapa syömävelkaa, se ei ole katastrofi, koska jos sillä estetään vielä suuremmat kulut niin mikä ettei. Tiedämme myös, ettei koko Loimaan kuntakonserni ole taloudelliseti missään heikossa jamassa.
Ja lopuksi
Suurin ongelmamme on aivojemme reseptorien, neuronien, välittäjäaineiden ja mitä niitä siellä liikkuukin inhimillisessä, solidaarisessa ja muussa kanssakäymisessä muiden kansalaisten vastaavien kanssa!
Hannes Mikkola
Tämä julkaistu Loimaan Lehdessä 9.10.2018