Suur-Loimaan Maalaiskunta Tulee? Epäilemättä!

Loimaan kunnasta erotettiin 1920-luvulla osa, lähinnä silloinen asemanseutu kauppalaksi, jonka muutoksen tärkein ilmentymä suur-loimaalaisille lienee ollut pitkäripaisen tuotteiden myymisen mahdollistaminen laillisesti janoisille. Olisko muuten jollakulla perinnetietoa, toteutuiko Suomen yksi parhaiten muistettuja päivämääriä 543210 myös heti kohta Loimaalla? No se siitä, pääsimme 50-vuotta sitten ykkösluokkaan kuntahierarkiassa, kun kauppalasta tuli kaupunki, joka nosti statustamme lähes hesalaisten tai ainakin turkulaisten tasolle, vai nostiko?. Jotain etujakin taisi kaupunkina olo siihen aikaan tarjota, mutta vuoden 2015 kuntalain jälkeen ymmärtääkseni kaikkia 300 (sic!) kuntaamme kohdellaan samalla tavalla nimimuodosta ja/tai asukasmäärästä riippumatta.

Siksi esitän, varsinkin kun muutenkin on sattuneesta syystä Suur-Loimaa ollut jonniin verran esillä, kaupunginhallitukselle ja se toivottavasti edelleen valtuustolle, että Loimaa palaa juurilleen eli päättää palata peruskunnaksi ja muuttaa nimensä SUUR-LOIMAAN MAALAISKUNNAKSI tai vaihtoehtoisesti SUUR-LOIMAAN PITÄJÄKIN on hyvä nimi! Monet aktiiviset kunnallispolitiikkomme ja nettisivustommekin mainostavat hienosti kuntamme maalaisuutta, joka on tietysti tottakin, joten kuntamuodon vaihdos on siksi loogista ja järkevää. Tuskin Citymarket muuttaa muualle tämän takia. Voimme tehdä maalaisjunttiudestamme hyvän markkinointivaltin ja houkutella naapurikuntiakin mukaan joukkoon tummaan, niin että jopa todellinen Suur-Loimaan seutukunta myös hallinnollisesti uudestaan toteutuu. Historia on tehnyt kierroksensa.

Meinasi kieli tulla kirjoittaessa poskesta läpi; onneksi ei sentään!

Hannes Mikkola
Kojonperä