Valtuustoaloite: Loimaan kaupungin luottamushenkilöorganisaation kehittäminen

Nykyisen kaupunginvaltuuston toimikausi on puolivälissä. Näinä kuluneena kahtena vuotena on kaupungin ja koko yhteiskunnan eri toiminnoissa tapahtunut paljon ja tulee edelleen tapahtumaan. Kaupungimme väkiluku on edelleen laskenut ja alijäämäisiä tilinpäätöksiä olemme joutuneet hyväksymään. Vaikka ns. sote-uudistus ei vielä ole toteutunut, se on Suomen uudenkin hallituksen ykkösprioriteetteja, josta syystä sen voimaan tuloa on syytä Loimaankin (taas kerran!)ennakoida.

Säästöjä täytyy kaupungin tehdä kaikilla toimialueillaan, siksi on tärkeätä, että myös kaupungin luottamushenkilöorganisaatiota tarkastellaan objektiivisesti ja kiihkottomasti, erityisesti tulee selvittää mitä säästötoimia voidaan suorittaa ilman että se aiheuttaisi päätöksentekoon ongelmia.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä esittää, että kaupungin eri poliittiset ryhmät aloittavat aktiiviset neuvottelut  em. asiasta. Nykyisestä vaikeasta taloustilanteesta johtuen on samalla  syytä tarkastella myös kaupungin koko hallinto-organisaation toimivuutta ja sieltä mahdollisesti löytyviä säästökohteita.  Esitämme, että neuvottelujen tuloksena saamme kaupunginvaltuustolle  viimeistään 30.6.2020 mennessä esityksen siitä, miten Loimaan kaupunkia hallinnoidaan seuraavalla valtuustokaudella toiminnallisesti tehokkaasti, mutta samalla taloudellisesti.
Loimaalla 10.6.2019

Loimaan Vasemmistoliiton valtuustoryhmä