Valtuustoaloite, Pride-viikon sateenkaariliputus Loimaan kaupungin lippusaloissa

Helsinki Pride on suomen suurin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeustapahtuma. Tapahtuma järjestetään yleensä juhannuksen jälkeisellä viikolla ja kestää kokonaisen viikon. Pride-viikosta onkin kehittynyt valtakunnallinen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeuksien teemaviikko. Useissa kunnissa, kuten Forssassa, on otettu käyttöön sateenkaariliputus Pride-viikolla. Suomi on Euroopan mittapuulla edistyksellinen maa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksissa lainsäädännön tasolla. Yhteiskuntamme ei kuitenkaan ole vapaa ihmisoikeuksien vastaisesta retoriikasta politiikassa. On tärkeää muistaa, että ihmisoikeudet ovat yksi suuri kokonaisuus ja jonkin vähemmistön oikeuksien polkeminen polkee kaikkien ihmisten, sinun ja minun oikeutta elää vapaana pelosta ja syrjinnästä. Vähemmistöjen oikeuksia ei voida parantaa vain vähemmistöjen äänillä vaan siihen vaaditaan enemmistön tuki. Myös Loimaan kaupunki voisi osoittaa tukensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ja sen, että Loimaa on syrjinnästä vapaa alue.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Loimaan kaupunki ottaa käyttöön sateenkaariliputuksen kaupungin lippusaloissa Pride-viikolla vuonna 2022.

Loimaalla 21.6.2021

Allekirjoittaneet 8 valtuutettua: