Kumous Loimaalla -luennot: Minkälaisia olivat punaisten kohtalot Turussa ja Loimaalla?

Mitä tapahtui Loimaalla ja Turussa sata vuotta sitten? Minkälaisia olivat punaisten kohtalot Loimaan seudulla sisällissodassa?

Filosofian lisensiaatti Veikko Laakso ja valtiotieteen lisensiaatti Jaakko Mäkelä kertovat sekä Turun että Loimaan punaisten historiasta työväentalolla torstaina 5.4.2018 klo 18 pidettävässä tilaisuudessa. Jaakko Mäkelä tekee Turun yliopistossa väitöskirjaa aiheesta “Turun vallankumous 1917-18”. Veikko Laakso on kirjoittanut Suur-Loimaan historiasta. Hän kertoo tilaisuudessa oman sukunsa kohtaloista sisällissodan pyörteissä.

Tilaisuuden avaa sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vainio ja juontaa rehtori Jarmo Rasi. Maarit Koivisto esittää tilaisuudessa musiikkia. Molemmat luennot kestävät noin 30 minuuttia. Loimaan kaupungin kulttuuripalveluiden järjestämään tilaisuuteen on vapaa pääsy. Vasemmistoliiton kunnallisjärjestö tarjoaa tilaisuudessa kahvit.

Tervetuloa!

Kuva: Punakaartin keittäjiä 19.3.1918 Loimaan työväentalolla. Henkilöt vasemmalta lukien Martta Tulonen, Rauna  (?), Lahja Kulmala, Elina Töykkälä, Signe Ojanen, Emma Nurminen ja Anna Vuori. Armas Nurmisen valokuvakokoelmasta suurentanut ja lahjoittanut Loimaan työväentalolle 11.7.1984 V. Tainio.