Valtuustoaloite: Virttaankankaan ympäristöongelmat

Loimaan Vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki Virttaankankaan ympäristöongelmista valtuustoaloitteen 2.10.2017.

Julkisuudessa on ollut hyvin huolestuttavia tietoja Virtaankankaan Kankaanjärven tilasta, jonka on sanottu olevan jopa ympäristötuhoaluetta ja joka saattaisi aiheutua Turun Seudun Veden toimista alueella. Maailmalla on tapahtunut ja tapahtumassa katastrofeja pohjavesivarojen liiallisen käytön seurauksena; siksi meilläkin pitää pitää erityistä huolta tästä kultaakin kalliimmasta luonnonvarastamme.

Siksi me allekirjoittaneet edellytämme, että Loimaan kaupungin elinympäristövaliokunta ja ao. virkahenkilöt pyytävät välittömästi kattavan selvityksen Turun Seudun Vesi Oy:ltä Virttaankankaan pohjavesialueen tilasta ja sen tekopohjavesilaitoksen toimista. TSV on kuntien omistama yhtiö, siksi siltä pitää vaatia erityistä avoimuutta tiedottamisessaan, liikesalaisuuksiin vetoaminen aiheuttaa vain lisää epäluuloa yhtiön toimintaa kohtaan, eikä tässä tapauksessa ole edes millään tavalla perusteltuakaan.

Myös lupaehtojen valvojalta pitää pyytää julkinen selvitys, onko Virttaankankaalla tapahtunut jotain erityistä, josta syystä ns. “Talvivaara”-tuho on mahdollinen.
Myös paikallisia asukkaita ja muita asiaan perehtyneitä pitää kaupungin toimesta kuulla.
Kaupungin tulee avoimesti julkaista em. selvitysten tulokset ja mihin toimenpiteisiin se ryhtyy sekä tarvittaessa pitää myös erillisen tiedotustilaisuuden asiassa.