Tolkkua työelämään!

Turun telakan hyvä tilanne niin turkulaisille, kuin myös maakunnan alihankkijoille nousi kehujen kohteeksi vanhan telakkamiehen kansanedustaja Kari Uotilan puhuessa loimaalaisille työväentalolla 9.10.2016. Telakka tuo koko Varsinais-Suomeen työtä ja vaurautta. Tehdyt telakkaratkaisut olivat vaikeita, mutta onnistuivat, Uotila palautti mieliin muutaman vuoden takaisia telakkatukiratkaisuja.

Uotila nosti Loimaan työväentalolla esille myös kilpailukykysopimuksen.
-Se ei ole sopimus, vaan jopa kiristykseen rinnastettava yksipuolinen ilmoitus. Palkansaajat asetettiin kiristystilanteeseen, jossa todettiin, että mikäli esityksiin ei suostuta, niin pakkolaeilla leikataan vanhuksilta ja lapsiperheiltä lisää. Tällä niin sanotulla sopimuksella työntekijät pakotetaan tekemään 24 tuntia ilmaista työtä, ja julkisen puolen työntekijöiltä viedään lisäksi kolmasosa lomarahoista.

​Uotila korosti, että Vasemmistoliiton mielestä kilpailukykyä ei saavuteta jatkuvilla leikkauksilla, vaan se saavutetaan koulutuksella ja tuotekehittelyllä. Juuri niillä tavoilla, joista hallitus nyt leikkaa.

Kansanedustaja Kari Uotila puhui kuulijoille mm. kilpailukykysopimuksen vaikutuksista.
Puheenjohtaja Li Anderson nosti esille työn alla olevan budjetin, joka ei ole reilu eikä työllistävä, vaan pikemminkin tuloeroja kasvattava. Hallitus lupasi keventää veroja ja lopputulema on, että yli 7 000 € kuukaudessa ansaitsevat suurituloiset hyötyvät eniten. Pienipalkkaiset työntekijät, pienyrittäjät ja itsensä työllistäjät eivät hyödy rikkaimpien verotuksen helpotuksesta ja julkisen sektorin työntekijät kokevat rangaistuksena hallituksen ylimääräisen lomarahaleikkauksen.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ja kansanedustajat Annika Lapintie sekä Kari Uotila vierailivat Loimaan työväentalolla 9.10.2016.
Vasemmistoliitto halusi kiinnittää eri sopijajärjestöjen huomiota minimipalkkaan. Työtätekevien köyhyys on Suomessa sellainen ilmiö, josta pitäisi päästä eroon ja niinpä Vasemmistoliiton puoluehallitus nosti esille 10 euron minimituntipalkan. Tämä on sellainen raha, jolla juuri pystyy ansiotyössä käyden tulemaan toimeen.

”Tolkkua työelämään”- kampanjalla Vasemmistoliiton kansanedustajat haluavat havahduttaa kansalaisia vanhustenhuollon niukkoihin resursseihin, työssä jaksamiseen ja hoivan laatuun. Otimme vastaan ammattiyhdistys Superin haasteen ja sen myötä jokainen Vasemmistoliiton kansanedustaja pyrkii tekemään yhden vuoron vanhustenhuollossa, Annika Lapintie päätti osuutensa.

Jarmo Rasi,
​Loimaa