Valtuustoaloite 16.11.2020 Avohakkuista luopuominen Loimaan kaupungin metsissä ja siirtyminen jatkuvapeitteiseen metsänhoitoon

Viihtyisät ja ulkoilemaan houkuttelevat kuntametsät edistävät kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Kunnilla on erityisvastuu myös luonnonsuojelusta ja kestävästä kehityksestä alueellaan (Kuntalaki 1§, Luonnonsuojelulaki 6§). Monet aiemmin yleiset metsien eliölajit ovat metsänhoidon myötä Suomessa harvinaistuneet uhkaavasti. Metsien hakkuun ohella myös ilmastonmuutos uhkaa useiden lajien elinvoimaisuutta. Loimaan kaupunki on mukana Hinku-verkossa ja on sitä kautta sitoutunut kunnianhimoisiin tavoitteisiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Avohakkuu on tasarakenteisen metsänkasvatuksen päätehakkuu, jossa yksittäisiä säästöpuita lukuunottamatta alueen puusto hakataan kokonaan. Avohakkuut vaikuttavat oleellisesti alueen lajistoon, vesitalouteen ja virkistyskäyttöön.

Jatkuva kasvatus on metsänhoitoa ilman avohakkuita. Jatkuvan kasvatuksen metsänhoito mahdollistaa metsänomistajalle tasaisemman tulonsaannin metsästä kuin avohakkuu. Lisäksi jatkuvan kasvatuksen metsänhoito auttaa turvaamaan metsäluonnon monimuotoisuutta. Jatkuva metsäpeitteisyys myös parantaa metsän hiilensitomiskykyä sekä marja- ja sienisatoja. Jatkuvan kasvastuksen metsänhoito edistäisi Loimaan kaupungin kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Me allekirjoittaneet esitämme, että omistamillaan kiinteistöillä Loimaan kaupunki luopuu avohakkuista ja muista voimaperäisistä metsätaloustoimista ja siirtyy jatkuvan kasvatuksen menetelmiin.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä