Hoitajien lisäysasia kaupunginvaltuustossa

Loimaan kaupunginvaltuuston 12.12.2016 talousarviokäsittelyssä päätettiin hoitajien lisäyksestä kotihoitoon.

Kokoomuksen valtuutettu Olavi Suominen kirjoitti ko. kokouksesta Loimaan Lehdessä 20.12.2016, että politiikka ei ole politikointia vaan yhteisten asioiden hoitamista. Kirjoituksessaan hän syytti Esko Lundgrenia, Eveliina Tyyskästä ja Jarmo Metsänperää “takinkääntäjiksi” kotihoitajien lisäystä koskevassa asiassa.

Seuraavassa Loimaan Lehdessä Jarmo Metsänperä omalla kirjoituksellaan ja Eveliina Tyyskänen Esko Lundgrenin kanssa vastasivat Olavi Suomiselle.

Tässä viimeksi mainittujen kirjoitus, joka julkaistiin Loimaan Lehdessä 22.12.2016.

Vastaus Olavi Suomiselle takin käännöstä

Loimaan Lehdessä 20.12. valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen Olavi Suominen arvostelee meitä takin käännöstä. Väite on täysin naurettava. Hän kirjoituksessaan halusi lähestyä asiaansa myönteiseltä kannalta ja ottaa esille esimerkin meidän äänestämiskäyttäytymisestä kotihoitajien asian tiimoilta.  Me taas haluamme lähestyä asiaa faktoin. Vasemmistoliitto ei ole missään vaiheessa edes voinut kääntää takkiaan aiheessa. Kun asiaa käsiteltiin hallituksessa jäsen Tyyskänen esitti, että henkilölisäys olisi se 5 (1 sh, 1 fys ja 3 lh), kuten perusturvalautakunta yksimielisesti (myös kokoomuksen edustajat) esittivät. Tämä on kaikkien luettavissa pöytäkirjoista. Keskustelun aikana hallituksessa myös yksi kokoomuksen edustaja oli kannattanut Tyyskäsen esitystä, mutta veti sen pois kun esille nousi Kokoomuksen kompromissi kolmesta. Tätä ei jostain syystä löydy pöytäkirjasta. Tämän jälkeen äänestettiin Tyyskäsen esityksen viiden hoitajan ja Laitilan esityksen kolmen hoitajan välillä. Tyyskäsen esitys hävisi ja sen jälkeen äänestettiin kolmen hoitajan ja pohjaesityksen (ei yhtään uutta tointa) välillä. Niistä on äänestystilanteessa toinen valittava kuten Suominen itsekin tietää.  Ja koska Vasemmistoliitto ei äänestä tyhjää niin oli valittava ns. pienempi paha. Tästä myös Loimaan Lehti tuolloin kirjoitti. Siinä kirjoituksessa tuolloin Tyyskänen myös sanoi, että vääntö kotihoitajista jatkuu valtuustossa. Valtuustossa on täysi mahdollisuus uusia tekemänsä esitys, kuten melkein aina tehdään. Näin nytkin toimittiin. Missä kohtaa ja kenellä on siis takki kääntynyt?

Kenties siinä kohtaa kokoomuslaisilla, kun perusturvalautakunnassa esittivät viittä uutta tointa ja valtuustossa äänestivätkin toisin? Vai siinä kohtaa kun Kokoomus on allekirjoittanut valtuustosopimuksen jossa ei kuluvan kauden aikana lisätä kaupungin henkilökuntaa? Tämä on yksi syy sille, miksi Vasemmistoliitto ei lähtenyt valtuustosopimukseen, koska tiesimme, että henkilöstömäärästä tulee erimielisyyttä valtuustokauden aikana. Hyvä O. Suominen, on erittäin kurja lukea lehdestä, että me olisimme takkimme kääntäneet. En haluaisi lähteä syyttelylinjalle, mutta kerta sille on jo lähdetty, niin takin kääntäjät löytyvät aivan toisesta sakista, kuten kaikki voivat pöytäkirjoista lukea. Lisäksi haluamme muistuttaa, että toiset edustaa pääomia ja me edustamme pieniä ihmisiä niin kuin olemme vaaliohjelmassamme kertoneet. Sen mukaan olemme koko kauden toimineet, emmekä takkiamme käännelleet. Siksi myös nämä kaupungin henkilöstöä koskevat äänestykset ovat meitä eri päätäntäelimissä työllistäneet.

Eveliina Tyyskänen (vas) ja Esko Lundgren (vas)