Hirvikosken terveysaseman lopettaminen ja koronariskin voittaminen

Kaupunginvaltuusto päätti 18.1.2021 terveysasemaverkkoselvityksestä äänin 35-8 lopettaa Hirvikosken terveysaseman palveluita siirtämällä terveyskeskuksen avosairaanhoidon pääterveysasemalle. Asiaa vastustivat kuusi vasemmistoliiton ja kaksi perussuomalaisten valtuutettua. Siirron puolesta äänesti mm. keskustan vaalipäällikkö Olavi Ala-Nissilä.

Forssan Lehdessä 27.1.2021 hän toteaa, että käyttäjiä sen palveluille olisi riittänyt ja olennaista on, että kutsutaksitoiminnot ja paikallisliikenne pelittävät. Lisäksi Ala-Nissilä toteaa, että kahden terveysaseman malliin siirtyminen merkitsee kaupungille noin 370 000 euron säästöt henkilöstömenojen osalta. Miten kuntalaiset saavat terveyspalvelut henkilökunnan vähennyksen jälkeen? Ymmärrän, että kaupungin keskustassa asuvat valtuutetut eivät ole huolissaan Hirvikosken hyvin toimivan terveysaseman lakkauttamisesta, mutta miksi sitä haluavat hirvikoskelaiset keskustan valtuutetut?

Loimaan Lehdessä 4.3.2021 Olavi Ala-Nissilä toivoo kuitenkin Hirvikosken terveysaseman palvelujen jatkuvan, jotta ihmiset pääsevät sinne kävellen. Eikö näin olisi ollut hirvikoskelaisille jatkossakin turvallisempi tulevaisuus ilman kutsutaksia ja paikallisliikennettä? Mutta eipä sinne tartte köpötellä, kun se on lopetettu.

Koronariskin voittaminen vaatii vielä vahvan yhteisen ponnistuksen. Siitä olen samaa mieltä.

Lauri Tiainen
kaupunginvaltuutettu Hirvikoskelta (vas.)